Owocowy zawrót głowy – 20 owoców, które musisz zjeść w te wakacje

owoców

Lato, jesteśmy w okresie pełnym ciepłych dni i słońca. Drzewa i krzewy pełne pięknych pąków, już jakiś czas temu zaczęły nas obdarzać wartościowymi owocami. Takie plony łatwo możemy zamienić w dżemy, koktajle, desery i sałatki. Warto skorzystać z tych darów, ponieważ mają na nas i nasz organizm niezwykle pozytywny wpływ.

Owoce, pełne witamin i wartości odżywczych, wygrzewające się w promieniach słońca. Wszyscy kochamy dodawać je do ciast, lodów czy naleśników. Szczególnie gdy są świeże i zerwane prosto z krzaka. Lato to najlepszy okres na ich spożywanie, są pachnące, pyszne i przede wszystkim naturalne i zdrowe.

Dlaczego powinniśmy wpisać owoce do naszego codziennego menu?

Głównym powodem jest to, że owoce mają mnóstwo minerałów i witamin. Działają jako środki odtruwające i oczyszczające dla naszego organizmu, a przede wszystkim dostarczają energii i naturalnego cukru, potrzebnego do codziennego funkcjonowania. Słodkie pyszności zawierają też wiele błonnika, który poprawia pracę jelit. Nierzadko sprawiają poczucie sytości, co może powstrzymać nas od sięgania po niezdrową żywność, a co może być z tym związane? Oczywiście, że utrata wagi! Owoce dodane przynajmniej dwa razy dziennie do naszych posiłków, mogą pomóc zachować zdrowe serce, a zawarte w nich beta-karoteny i składniki odżywcze zapobiegają powstawaniu wielu rodzajów raka. Potas pojawiający się w tych soczystych łakociach ogranicza szanse na powstanie kamieni nerkowych i zapobiega utracie masy kostnej. Jedzenie ich zmniejsza także ryzyko występowania chorób związanych z wiekiem, obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. To chyba wystarczająco dużo powodów, aby sięgać codziennie chociażby po jabłko i pomarańcze. Warto robić z nich sałatki owocowe, kompoty, mortadele. Wszystko to uwielbiane jest przez dzieci, jak i dorosłych. Zyskamy nie tylko pyszne potrawy i dodatki ale także mnóstwo witamin.

Jednak osoby cierpiące na cukrzycę powinny skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Ponieważ zapotrzebowanie na cukier i dieta dla chorego wygląda zupełnie inaczej.

20 przepysznych owoców, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę

Na świecie mamy naprawdę mnóstwo owoców. Na każdym kontynencie możemy spotkać wiele dziwnie wyglądających i smakujących przysmaków. Na naszej liście znajdują się ogólnodostępne owoce, dlatego nie musimy wybierać się na Madagaskar, aby wypełnić nasz organizm witaminami. Blisko siebie także mamy sporo darów Matki Natury, nierzadko w naszym ogródku.

JABŁKA

Źródło: pixabay.com

Chociaż są słodkie, dzięki małej zawartości fruktozy, mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowego cukru we krwi. Jedno średnie jabłko ma około 80 kalorii. W tych nadzwyczajnych owocach znajdują się przeciwutleniacze, które chronią przed zwyrodnieniem komórek mózgowych, a także przed wysokim ciśnienie krwi. Jabłka obniżają poziom cholesterolu i zapobiegają rakowi okrężnicy. Dzięki nim możemy zyskać także zdrowsze zęby i zrzucić zbędne kilogramy.

MORELE

Źródło: pixabay.com

Morele są owocami pestkowymi o żółto-pomarańczowym kolorze. Zawierają witaminę C i A w niemal równych sobie proporcjach. W 100g moreli znajdziemy tylko 48 kalorii. Dostarczają przede wszystkim sporą ilość antyoksydantów. A zawarte w nich karotenoidy chronią nasze oczy przed utratą wzroku związaną z AMD.

ARONIA

Źródło: pixabay.com

Aronia jest owocem bardzo cierpkim, najlepiej spożywać go w postaci przetworzonej, na przykład w formie kompotu. Owoce te zawarte w naszej diecie poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych i wzmacniają ich ścianki. Dzięki temu mózg jest bardziej ukrwiony oraz reguluje się ciśnienie w naszym organizmie. Opóźnia postępowanie wielu chorób, takich jak zaćma, jaskra lub degeneracja plamki żółtej oka.

KIWI

Źródło: pixabay.com

Kiwi jest to tak zwany zielony owoc, w którym kryją się wielkie zasoby witaminy K, C i E. Wystarczy tylko jedno kiwi, aby wypełnić 1/3 naszego dziennego zapotrzebowania na te składniki. Owoce te są również niskokaloryczne i bogate w błonnik, dzięki czemu idealnie nadają się do odchudzania. Posiadają w sobie także antyoksydanty, które chronią DNA oraz tkanki naszego organizmu. A przeciwutleniacze zawarte w tym smakołyku zapobiegają powstawaniu raka i utrzymują w prawidłowej kondycji oczy.

BANAN

Źródło: pixabay.com

Banany są owocami żółtymi, które mają w sobie nie małą ilość potasu i błonnika. Ich miąższ jest łagodny, lekko słodki oraz ma kremową konsystencje. Węglowodany zawarte w bananach są łatwo przyswajalne przez nasz organizm i dzięki temu skraca się czas regeneracji po wysiłku fizycznym. A ich niski indeks glikemiczny nie powoduje szybkiego wzrostu poziomu cukru we krwi.

MALINY

Źródło: pixabay.com

Maliny zaliczają się do owoców czerwonych i są bogate w witaminę C i K oraz kwas foliowy. Mają właściwości wspomagające odchudzanie i poprawiające pracę jelit, a to wszystko dzięki dużej zawartości błonnika. Ich spożywanie wywołuje niewielki rozkurcz mięśni gładkich, przez co pomagają na bóle miesiączkowe u kobiet. Syrop z malin rozgrzewa i zwalcza niejedno przeziębienie.

JEŻYNY

Źródło: pixabay.com

Chociaż ich smak nie wszystkim odpowiada, to mają w sobie niską zawartości cukru, przy znacznej zawartości błonnika. Zawierają także kwasy tłuszczowe omega-3. Zdumiewająca jest ilości witamin, skrywana w tak małych owocach. To nie jest tylko witamina C, A, E i K, ale także witamin z grupy B. Te wszystkie substancje zapobiegają stanom zapalnym i chorobom układu nerwowego. Ponadto spożywając jeżyny chronimy swoje oczy przed szkodliwymi promieniami UV.

CZARNA PORZECZKA

Źródło: pixabay.com

Czarne porzeczki zaliczają się do grupy owoców czarnych. Znajdziemy w nich witaminy z grupy B oraz A. Smakołyki te skrywają w sobie także kwas foliowy, składniki mineralne, biotynę, mikroelementy i sporą ilość kwasów organicznych. Spożywanie porzeczek wpływa pozytywnie na nasze zęby i włosy, a dodatkowo oczyszczają organizm z groźnych substancji i toksyn, które wpływają na rozwój raka. A dzięki dużej ilości pektyn i błonnika poziom cukru i cholesterolu obniża się.

CZEREŚNIE

Źródło: pixabay.com

Czereśnie zawierają w sobie witaminy z grupy B, jod i dużą ilość przeciwutleniaczy. Wspomagają walkę z artretyzmem, poprawiają pracę głównego narządu – serca – i leczą choroby układu moczowego. Blokują także wydzielanie kryształków kwasu moczowego, czego wynikiem jest zmniejszenie odczuwania bólu przy niektórych schorzeniach. A przeciwutleniacze doskonale zwalczają wolne rodniki. Jod zawarty w czereśniach wspomaga produkcję hormonów tarczycy i reguluje przemianę materii.

BORÓWKA AMERYKAŃSKA

Źródło: pixabay.com

Borówki należą do grupy owoców czarnych i są bogate w przeciwutleniacze, antyoksydanty, kwas elagowy i oczywiście witaminę C. Spożywanie borówek pomaga zwalczyć stres i przeziębienia. Ograniczają także utratę masy kostnej i powstawanie komórek rakowych.

WIŚNIA

Źródło: pixabay.com

Chociaż wiśnie mają kwaskowaty smak, zawarte w nich witaminy są skarbnicą dla naszego organizmu. Zawierają w sobie wielkie ilość przeciwutleniaczy, antocyjanów, witaminy C oraz błonnika. Spożywanie wiśni chroni nasz organizm przed nowotworami. Dzięki melatoninie, która znajduje się w owocach, zasypianie stanie się prostsze. Składniki zawarte w wiśniach neutralizują wolne rodniki, wspomagają pracę układów naczyniowych, usuwają nadmiar soli z organizmu oraz wzmacniają serce. A błonnik skutecznie obniża poziom cholesterolu.

ŻURAWINA

Żurawina należy do grupy owoców czerwonych. Jest bogata w przeciwutleniacze i poliantocyjanidy. Zawiera w sobie związki, które umożliwiają walkę z infekcjami układu moczowego. Ponadto ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne, co zapobiega rozwojowi bakterii występujących w jamie ustnej. Spożywanie żurawiny pomaga komórkom mózgowym podczas zawału lub wylewu szybciej się zregenerować. Bardzo często stosowana jest w profilaktyce chorób serca, miażdżycy i układu krążenia.

BRZOSKWINIE

Źródło: pixabay.com

Brzoskwinie wyróżniają się na tle innych owoców z powodu zawartości niacyny, dużej ilości kwasów omega-3 i właściwości tonizujących. Ponadto zawierają w sobie witaminy z grupy B. Brzoskwinie działają przeciwzapalnie, chronią przed anemią i pobudzają produkcję krwinek czerwonych. Spożywane regularnie oczyszczają organizm ze szkodliwych produktów materii i toksyn. Także beta-karoten występujący w tym owocu działa na nas kojąco, a niacyna wspomaga produkcję serotoniny.

GREJPFRUT

Źródło: pixabay.com

Grejpfrut jest owocem o specyficznym smaku. Nie każdemu pasuje ale jednak połowa grejpfruta zawiera prawie 50% dzienne dawki witaminy C, tak potrzebnej naszemu organizmowi. Dodatkowo posiada wysoki poziom błonnika, potasu i witaminy A. Grejpfrut może złagodzić objawy zapalenia stawów i naprawić uszkodzoną skórę głowy oraz włosy. Przede wszystkim pobudza spalanie tkanki tłuszczowej i odtruwa organizm z toksyn.

WINOGRON

Źródło: pixabay.com

Winogrona zaliczają się do grupy owoców czarnych, które zawierają mnóstwo kwercetyny i resweratrolu. Działają oczyszczająco na nasz organizm i zawierają także dużo witamin i minerałów. Wspomagają starcie w chorobie z sercem i wysokim cholesterolem. Każda mała główka jest również doskonałym źródłem żelaza i potasu, które zapobiegają skurczom mięśni oraz anemii.

CYTRYNA

Źródło: pixabay.com

Cytryna jest jednym z najpopularniejszych owoców na świecie. Jest źródłem witaminy C, B, K i E oraz mnóstwa beta-karotenu. Wspiera naszą odporność i łagodzi przebieg choroby. Dzięki właściwościom antyseptycznym przyśpiesza gojenie ran i siniaków. Potas i wapń zawarty w cytrynie pomaga w odbudowie kości i zębów oraz pomaga w walce z nadciśnieniem. Dodatkowo sok z cytryny niweluje uczucie głodu.

POMARAŃCZA

Źródło: pixabay.com

Pomarańcze są przepyszne i soczyste, są także doskonałym źródłem witamin A, C i beta-karotenu. Występują w nich składniki mineralne, takie jak wapń i potas. Jedząc pomarańcze regularnie, pomagamy organizmowi naprawiać tkankę skórną i zmniejszamy ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Owoce te zawierają również bardzo dużo błonnika, najwięcej znajduje się go w białej skórce, znajdziemy w niej substancje o działaniu przyspieszającym spalanie tkanki tłuszczowej.

ANANAS

Źródło: pixabay.com

Ananas swoim niezwykle słodkim smakiem, może przede wszystkim ułatwić eliminacje słodyczy z jadłospisu podczas diety. Wypełniony jest po brzegi enzymem przeciwzapalnym i bromelainą. Wpisując go w nasze menu, zmniejszymy ryzyko zawału serca i udaru. Jego walory nie kończą się na smaku i wyglądzie. Ananas doskonale sprawdza się w problemach z rozrodczością, ponieważ zwiększa płodność u kobiet jak i mężczyzn.

GRANAT

Źródło: pixabay.com

Granat należy do grupy owoców czerwonych. Granat z uwagi na swoje wnętrze i miąższ, częściej spożywany jest w formie soku. Taki sok ma do trzech razy większą zdolność antyoksydacyjną niż zielona herbata. Dodatkowo jest niemałym źródłem potasu, dzięki temu kontroluje wysokie ciśnienie krwi i podtrzymuje energię organizmu. Szklanka napoju z granatu pita codziennie poprawia krążenie, obniża poziom cholesterolu i pomaga w zaburzeniach z erekcją. Skórka i wyciśnięty sok posiadają punikalaginy, które używane są jako baza w naturalnych kosmetykach. Doskonale nawilżają i regenerują skórę.

ARBUZ

Źródło: pixabay.com

Arbuz jest soczysty i bardzo słodki, w większości składa się z wody. Doskonale zaspokaja pragnienie i głód. Nie obfituje zbytnio w witaminy i minerały, ale za to jest bogaty w przeciwutleniacze. Spożywanie arbuza obniża ciśnienie tętnicze, zapobiega astmie oraz niektórym nowotworom. Jadalne są również pestki arbuza, są źródłem żelaza, magnezu i witamin z grupy B.

Teraz już doskonale wiemy jakie właściwości zdrowotne posiadają owoce. Wiemy również, że spożywanie ich przynosi same korzyści dla naszego organizmu i samopoczucia. Nie tylko pomagają w walce z nadwagą, nadciśnieniem, ale także wiele z nich zapobiega rozwojowi nowotworu. Dlatego nie pozostaje nam nic innego jak wybrać się na stragan, bądź do ogródka i wpisać owoce do naszego codziennego menu. Smacznego!

Może cię również zainteresować artykuł: Skóra – zwierciadło zdrowia. Dowiedz sięw jaki sposób cera wyraża kondycję organizmu

Aniela Frank

 

Źródła:
www.trener.pl/odzywianie/najbardziej-odzywcze-warzywa-i-owoce/
gurbacka.pl/jakie-owoce-najzdrowsze-na-swiecie/
www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/owoce-wartosci-odzywcze-witaminy-jakie-sa-rodzaje-owocow_45466.html
www.livestrong.com/article/410687-what-are-the-benefits-of-eating-a-lot-of-fruit/

Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *