Czym jest bezsenność, jak się jej pozbyć i zasypiać w 5 minut?

Z medycznego punktu widzenia, bezsennością nazywamy trudności z zasypianiem, spłyconą głębokością snu oraz jego skróconym czasem, które prowadzą do obniżenia sprawności organizmu w ciągu dnia, w czasie czuwania.

Wyszczególniono trzy typy bezsenności:

  1. bezsenność epizodyczna trwającą zwykle do kilku dni
  2. bezsenność krótkotrwała trwającą do kilku tygodni
  3. bezsenność przewlekłą

Szacuje się, że bezsenność epizodyczna i krótkotrwała dotyczy nawet 50 procent osób, podczas gdy kłopoty z bezsennością przewlekłą ma 6-16 procent pacjentów.

Jeżeli cierpisz na którąkolwiek z nich pomimo tego, że przestrzegasz zasad higieny snu, które polegają na:

  • wprowadzeniu regularnego rytmu snu/czuwania – to znaczy, że ważne jest, aby spać codziennie w miarę tyle samo czasu, kłaść się spać i wstawać o tej samej godzinie,
  • stałym programie codziennych zajęć – warto sobie planować każdy dzień,
  • uprawianiu ćwiczeń fizycznych, ale nie bezpośrednio przed snem, najlepiej kilka godzin przed położeniem się spać,
  • ewentualnym spożyciu przed snem lekkiego posiłku,
  • nieużywaniu, zwłaszcza przed snem, alkoholu, tytoniu, kofeiny, środków psychoaktywnych, tj. narkotyków,
  • zapewnieniu w pomieszczeniu przeznaczonym na sen ciszy, oraz co najwyżej słabego oświetlenia,
  • nieprzyjmowaniu leków nasennych,
  • nie spędzaniu czasu przed ekranem telewizora, komputera lub smartfona bezpośrednio przed położeniem się spać,

… to prawdopodobnie przyczyną jest twój umysł, a konkretnie mówiąc, chaos w postaci zintensyfikowanych myśli. Jeśli leżysz w łóżku, a umysł jest zaprzątnięty myślami o przeszłości lub przyszłości, to nie pozwalasz mu zwolnić obrotów (zmniejszyć częstotliwość fal mózgowych), co jest potrzebne do zaśnięcia.

Sen charakteryzuje się całkowitym lub prawie całkowitym wyłączeniem świadomości (w zaawansowanej medytacji możliwe jest spanie z pełną świadomością), dlatego też rozmyślając o swoim życiu, problemach, szukaniu rozwiązań, pomysłów, zamartwianiu się, zastanawianiu nad decyzjami, myśleniu o osobach, związkach itp. utrzymujesz ją na pełnych obrotach i nie pozwalasz odpocząć. W ten sposób możesz przeleżeć w łóżku nawet wiele godzin, przekręcając się z boku na bok i rozmyślając, aż ciało i umysł będą tak bardzo zmęczone, że zdołają wykorzystać choćby najmniejszą lukę pomiędzy myślami i emocjami, i wyłączając świadomość – zasnąć. Taki sen jednak nie przyniesie dużego odpoczynku, a tym bardziej odpowiedniej regeneracji. Wstaniesz równie zmęczony, a może nawet i bardziej, niż gdy kładłeś się spać.

Co zrobić, by szybko zasnąć?

Wystarczy uwolnić umysł od myśli, uwolnić od zastanawiania się o problemach, przeszłości, przyszłości itp. przynajmniej na tak długo, by mógł zwolnić częstotliwość działania, wyłączyć świadomość, i odpłynąć w marzenia senne.

Jak to zrobić?

To prostsze niż myślisz. I nie zajmie to dużo czasu. Już dzisiaj wieczorem, leżąc w łóżku i próbując zasnąć, zwróć uwagę na zawartość swojego umysłu. Obserwuj swój umysł – możesz się zdziwić jak wiele masz myśli – będąc świadomy choćby części z nich, będziesz mógł je uwolnić.

Pierwszym krokiem jest świadomość i obserwacja myśli bez identyfikacji z nimi. Problemem tak naprawdę nie są same myśli, ale zaangażowanie w nie, i połączenie się z nimi. Twoim zadaniem jest spojrzenie na nie z dystansem, jak na chmury na niebie, które jedynie obserwujesz. Tak samo traktuj swoje myśli, jak chmury w umyśle, które w blasku słońca (świadomości) przepływają od jednej, do drugiej. Nie identyfikujesz się z chmurami prawda? Nie rób też tego z myślami.

Drugi krok polega na uwolnieniu się od myśli i emocji im towarzyszących. To trochę jak rozdmuchanie chmury, która po prostu znika, odsłaniając piękny błękit nienaruszonego w żaden sposób przez chmurę nieba – spokojnego i stałego. Służy do tego proces uwalniania.

Uwalnianie najlepiej przeprowadź wygodnie siedząc (pozycja leżąca potęguje myśli i utrudnia zachowanie pozycji obserwatora).

Całość polega jedynie na zadawaniu sobie pytań i szczerym odpowiadaniu na nie. Nie jest istotne czy odpowiesz twierdząco na pierwsze lub drugie pytanie. Ich celem jest nawiązanie kontaktu z energią znajdującą się pod spodem myśli oraz zapoczątkowanie procesu uwalniania od oporu, który jest główną przeszkodzą na drodze uwolnienia od myśli i emocji. Uwalniając się od oporu możesz spostrzec, że problem, który obdarzałeś tak dużą uwagą, sam się wkrótce rozwiąże lub spontanicznie wpadniesz na idealny pomysł jego rozwiązania.

A jeśli tak nie będzie, to zaprogramuj podświadomość, by w trakcie snu znalazła rozwiązanie, a sam pogrąż się w słodkich objęcia Morfeusza. Jak to zrobić pisaliśmy w artykule: Techniki programowania snu

Uwolnienie przyniesie szybki oraz spokojny sen. Ostatnie pytanie z poniższego procesu zachęca do pełnego uwolnienia już teraz – jeśli tak wybierzesz. To zawsze twój wybór.

Proces uwalniania:

Wybierz problem który najbardziej zaprząta twój umysł. Może to być problem finansowy (skąd wziąć pieniądze na czynsz?), zdrowotny, miłośny lub jakikolwiek inny, który nie pozwala ci zasnąć, i spędza nie tylko sen z powiek, ale także absorbuje uwagę w ciągu dnia, tym samym generując dodatkowy stres. Myśląc o problemie przejdź przez proces:

1.bezsenność

  • czy mogę uwolnić pragnienie znalezienia rozwiązania?
  • czy uwolnię pragnienie znalezienia rozwiązania?
  • kiedy?

2.

  • czy mogę uwolnić pragnienie tego, abym wiedział co zrobić?
  • czy uwolnię pragnienie tego, abym wiedział co zrobić?
  • kiedy?

3.

  • czy mogę uwolnić pragnienie posiadania rozwiązań?
  • czy uwolnię pragnienie posiadania rozwiązań?
  • kiedy?

4.

  • czy mogę uwolnić pragnienie mojej potrzebie myślenia?
  • czy uwolnię pragnienie mojej potrzebie myślenia?
  • kiedy?

Po przejściu procesu sprawdź jak się czujesz. Jeśli masz w sobie jeszcze jakieś negatywne myśli i emocje związane ze swoim problemem – powtórz proces. Rób to do momentu, aż będziesz czuł tylko spokój. Jeśli masz inne problemy zaprzątające głowę, zrób z nim dokładnie to samo.

Mając spokojny umysł, zaśniesz z łatwością, sen będzie spokojniejszy, wstaniesz bardziej wypoczęty niż zwykle, a rozwiązanie problemu stanie się dużo łatwiejsze – i co ważne, bezstresowe.

Przetestuj technikę już dzisiaj i napisz w komentarzu o efektach…

Bartłomiej Raczkowski

 

Źródła:
bezsennosc.pl/bezsennosc-krotkotrwala-i-przewlekla-rodzaje
„Metoda Sedony. Twój klucz do satysfakcjonującego życia” – H. Dwoskin
Grafiki: pixabay.com

Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Jedna myśl nt. „Czym jest bezsenność, jak się jej pozbyć i zasypiać w 5 minut?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *