Pozycje Siły – Pewność siebie w 2 minuty!

Za myślami i emocjami podąża ciało. Jeśli się boisz, stresujesz lub wstydzisz, to twoje ciało zaczyna podążać za tymi emocjami i przybiera adekwatną do ich poziomu emocjonalnej energii postawę. Podobnie rzecz się ma z emocjami pozytywnymi. Jeśli czujesz się szczęśliwy i pewny siebie – całe ciało staje manifestacją tych uczuć. Co ciekawe, działa to w obie strony. Świadome przyjęcie odpowiedniej pozycji ciała potrafi wpłynąć na zmianę emocji. Do tego służą pozycje siły!

 

Pozycje słabości

Gdy czujesz lęk, niepewność, wstyd, czy poczucie winy, to twoje ciało zaczyna się garbić i zamykać. Opuszczasz brodę, a wzrok kierujesz w dół. Oddech natomiast staje się płytki, a organizm niedotleniony. Negatywna emocja się wzmaga, a to z kolei znowu wpływa na ciało. Koło się zamyka. Jeśli taka sytuacja powtórzy się wielokrotnie (lub raz o wystarczającej sile), pamięć mięśniowa ciała utrwali taką pozycję jako postawę naturalną, a lękliwość (wstydliwość itp.) stanie się chroniczna – niezależna od zewnętrznych okoliczności – możesz być w permanentnym stanie lękliwości w nawet najbardziej bezpiecznych warunkach.

Przykładowe pozycje słabości wyglądają tak:

pozycje słabości

Pozycje siły

Przypomnij sobie moment w którym czułeś się szczęśliwy lub pewny siebie, albo kiedy rozpierała cię duma, kiedy byłeś pewny tego co robisz i co mówisz – np. podczas wykonywania pracy na której się świetnie znasz, lub pasji, którą kochasz, i której oddajesz swoje serce. Jak wygląda wtedy twoje ciało? Jest zgarbione i spięte? Nie sądzę. Kiedy rozpiera cię duma i wewnętrzna pewność, twoje ciało podążając za tymi uczuciami przybieraja otwartą, stabilną postawę, zajmuje więcej miejsca w przestrzeni, a wzrok podczas rozmowy utrzymywany jest przez większość czasu na linii oczu rozmówcy. To jest pozycja siły. Jak na obrazku poniżej.

ZMIANA EMOCJI CIAŁEM

Często kiedy jesteśmy przed ważnym spotkaniem, o pracę lub przed randką, pragnienie akceptacji i silna chęć pokazania się z najlepszej strony generuje stresujące myśli, te z kolei wpływają na emocję – np. lęku, a te jak przed chwilą ukazaliśmy wpływają na postawę ciała, która generuje więcej myśli, które… i tak bez końca. Te błędne koło można przerwać w każdym momencie – jeśli wiemy jak np. przeramować lub zakwestionować stresujące myśli, to wpłynie to pozytywnie na odczuwane emocje i ciało. Jeśli mamy odpowiednie umiejętności inteligencji emocjonalnej, możemy przestać identyfikować się z emocjami lub je uwolnić, co tak samo wpłynie na zmianę myśli i postawy ciała. No i w końcu, można także przerwać te koło, przyjmując odpowiednią postawę – pozycję siły, która równie skutecznie wpłynie na zmianę stresujących myśli, w neutralne lub wspierające, oraz pozytywnie wpłynie na emocje – zamieniając stres na pewność siebie. Dwa pierwsze sposoby wymagają pewnej wiedzy, umiejętności i doświadczenia – trzeci jest tak prosty, że może go zastosować każdy i praktycznie wszędzie, nie potrzeba też na niego wiele czasu.

Jak wykorzystać pozycje siły?

Na kilka sposobów. Jeśli potrzebujesz przywrócić swoją naturalną pewność siebie przed ważnym spotkaniem, np. przed rozmową o pracę, pójdź do łazienki lub tam gdzie będziesz miał odrobiny swobody, i przyjmij taką pozycję (więcej poniżej).

Jeśli chronicznie dokucza ci lękliwość przez nawykowe przyjmowanie pozycji słabości, potrzebne będzie systematyczne i świadome przyjmowanie pozycji mocy, nawet kilka razy dziennie, pierwszy raz zaraz po wstaniu z łóżka, drugi – przed wyjściem z domu, w ciągu dnia za każdym razem jak pojawi się taka konieczność lub gdy zauważysz, że znowu wchodzisz w pozycje słabości. Wieczorem, przed snem, też możesz ją zastosować – łatwiej będzie ci zasnąć.

pozycje siły

Instrukcja

Tak naprawdę każda z pokazanych wyżej pozycji siły po kilku minutach przyniesie zamierzony skutek. Pamiętaj, by się rozluźnić, otworzyć ciało, ręce wyciągnąć do góry w kształcie litery V(ictoria – zwycięstwo) lub założyć je na biodra, podbródek unieść minimalnie powyżej linii i skierować wzrok na wprost siebie. Oddychaj przy tym powoli ale głęboko. Pomocnym będzie wyobrażenie sobie pozytywnego scenariusza sytuacji lub całego dnia. Na ćwiczenie poświęć 2-3 minuty. A potem zdobywaj świat.

Powodzenia.

 

Bartłomiej Raczkowski

 

Źródła:

„Success and Change” – Mateusz Grzesiak

pathoflove.pl/5-skutecznych-cwiczen-na-stres-i-lek/

Zdjęcia: unsplash.com

Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *