Samoakceptacja – drugi z sześciu sposobów zwiększania poczucia własnej wartości!

W ostatnim artykule (możesz go przeczytać TUTAJ) omówiłam znaczenie świadomego życia w kontekście samooceny. Dziś dowiesz się czym jest samoakceptacja, w jaki sposób ją rozbudzić w sobie, i dlaczego jest nam tak bardzo potrzebna. Samoakceptacja odgrywa ważną rolę podczas kształtowania poczucia własnej wartości.

Czym jest samoakceptacja?

Samoakceptacja jest zgodą na to, by dostrzec wszystko to, co jest. Zobaczyć swoje zachowania, myśli, emocje, uznać ich obecność i nie oceniać. Zaakceptować aktualny stan, a następnie rozważyć w jaki sposób można go zmienić. Doskonale obrazuje to modlitwa anonimowych alkoholików, którzy proszą Siłę Wyższą, o to by godzili się na to, czego nie mogą zmienić, o to by mieli odwagę do zmiany, tego na co mają wpływ, oraz o mądrość, by odróżnić te dwie sytuacje.

Bądź swoim przyjacielem

Często  otrzymuję wiadomości od młodych ludzi. Wyobraź sobie taką rozmowę. Dwunastolatek mówi do ciebie: „W życiu wyrządziłem już tyle zła, że nie ma dla mnie szansy na szczęśliwe życie.” Z poziomu dorosłej osoby, trudno pojąć tego rodzaju stwierdzenie. Nawet wobec prawa, dziecko w tym wieku ma ograniczoną odpowiedzialność. Dlaczego z młodych ust, padają tak gorzkie słowa? Dopóki żyjesz, zawsze możesz coś zmienić. Niezależnie od zaistniałej sytuacji możesz przeprosić, zadośćuczynić. Każdy zasługuje na wybaczenie, każdy zasługuje na miłość. Przede wszystkim, ty sam musisz sobie wybaczyć wszelkie przewinienia, całą swoją niedoskonałość, zaakceptować i pokochać siebie takiego, jakim jesteś.

Jeśli nie zaakceptujesz siebie, dlaczego inni mają cię akceptować?

Zapewne jesteś świadomy istnienia pola energetycznego u ludzi. Zachodzi pomiędzy nami bezustanna komunikacja. Czy wiesz, że chcąc znaleźć pracę, czy partnera, twoje wybory nie są przypadkowe? Jeżeli myślisz, że nie jesteś wart miłości, szukasz kogoś kto będzie cię uświadamiał w twoim przekonaniu. Będzie dawał ci do zrozumienia, że nie jesteś wystarczająco dobry, że nie masz wystarczającego wykształcenia, jesteś za gruby, chudy, że masz za małe piersi, czy za duży brzuch. Cała krytyka została przez ciebie zaplanowana. Znalazłeś odpowiednią osobę do tego, by potwierdzić wszystkie swoje lęki, wszystko to, co ukrywałeś głęboko w sobie. Jeżeli chcesz mieć lepszy związek lub szukasz pracy na bardziej korzystnych warunkach, skup się przede wszystkim na wewnętrznej zmianie. Gdy pokochasz siebie i wszystko to, co cię otacza, miłość zagości w twoim życiu.

Przeczytaj również artykuł: Aura. Czy potrafisz ją odczuć?

samoakceptacja

Jak zaakceptować to, co dotychczas było wypierane?

Za każdym razem, gdy nie chcemy czegoś poczuć, bądź doświadczyć, wypieramy to. Nie przyjmujemy do siebie prawdy. Uciekamy przed świadomością. Dopóki posiadamy wyparte części osobowości, dopóty będziemy doświadczać niekomfortowych sytuacji. W jaki sposób można zintegrować wypierane emocje?

  1. Na początku skieruj uwagę na odczucia w ciele, bądź trudną emocję, która w tej chwili ci towarzyszy.
  2. Zacznij w delikatny sposób pogłębiać swój oddech, kierując go w miejsce w którym jest dana emocja.
  3. Przyznaj się do tego, że to twoja emocja: lęk, agresja, żal, czy smutek. Otwórz się na nią, przyjmij ją do siebie z ufnością. Przyznaj: Czuję teraz (…) i w pełni ją akceptuję.

Jeżeli nie chcesz odczuwać, którejś z emocji, bądź się nie pojawia, to w pierwszej kolejności skoncentruj się na przyjmowaniu i akceptacji oporu przed nią.

Dowiedziałeś się z tego artykułu czegoś wartościowego? Doskonale! Teraz skup się na tym, by wnieść uzyskane informacje do swojego życia. Postępuj zgodnie z nową wiedzą. Przypominaj sobie o niej w każdej trudnej sytuacji. Popełniłeś błąd? Nie tłumacz się, niczego nie racjonalizuj. Zastanów się, dlaczego w danej chwili niewłaściwe zachowanie wydawało się konieczne. Wyciągaj wnioski i nie powielaj błędów. Życzę ci powodzenia w drodze do samoakceptacji!

Klikając w jeden z poniższych linków zapoznasz się z pozostałymi filarami poczucia własnej wartości:

  1. Świadomość
  2. Odpowiedzialność
  3. Asertywność
  4. Życie celowe
  5. Prawość czy hipokryzja?

Agnieszka Salwa

 

Źródła:

Nathaniel Branden „6 filarów poczucia własnej wartości”

Zdjęcia: pixaby.com

Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *