Matrix dekonstrukcja – część czwarta

umysł-mózg

Przyjęty model funkcjonowania układu umysł-mózg pokazuje, że kluczową rolę w tworzeniu psychiki odgrywają pierwsze doświadczenia z jej danego obszaru. Na bazie tych doświadczeń, czyli wdruków, budujemy całą konstrukcję naszej osobowości. Są jej pierwszymi elementami i wyznaczają niejako drogę, w którą będzie podążać. Przykładowo, osobie, która posiada „negatywne” wdruki analnego obwodu emocjonalno-terytorialnego trudno będzie wypracować charakter charyzmatycznego przywódcy, lidera, za którym będą podążać tłumy. Chyba, że dokona przeprogramowania odpowiednich wdruków. Na szczęście nie jesteśmy skazani na „pierwsze doświadczenia”, istnieje sporo technik umożliwiających nadania im innego charakteru. Mogą nimi być nawet odpowiednie ćwiczenia jogi czy „mainstreamowe” programowanie neurolingwistyczne.

Wyróżnione obwody są ze sobą powiązane i oddziaływują również na siebie nawzajem. W pewnym sensie można powiedzieć, że mają charakter piramidalny (jednak bez hierarchii ważności). Najpierw powstają wdruki oralnego obwodu przetrwania biologicznego. Są pierwszymi „klockami”, treściami, które dostaje nasza świadomość. „Pozytywne” wdruki, czyli poczucie ciepła, komfortu ciała fizycznego, wyspanie, spokojna atmosfera, odpowiednie zaspokajanie głodu itp. będą generować w umyśle i przyciągać do niego (przestrzeń mentalna nie jest pusta, tylko wypełniona już znaczeniowymi konstruktami) treści, którym przyporządkujemy terminy bezpieczeństwo, spokój, pewność. „Bawiąc” się takimi „klockami” świadomość nie tylko układa z nich swój „komfortowy” tunel rzeczywistości, ale również dostosowuje się do nich, nabiera ich cech. Również uczy się obsługiwać ciało, tak aby przeżyć. Odpowiednio ukształtowana dostaje kolejne, coraz bardziej skomplikowane „zabawki”, którymi buduje swój świat i które również wpływają na nią. Kolejnymi klockami, wypracowanymi dzięki wdrukom analnego obwodu emocjonalno-terytorialnego, będą informacje o tym jak funkcjonować w komórce rodzinnej, jaką ma w nich pozycję, na co może sobie pozwolić oraz nauka obsługi emocji. Najczęściej jedno idzie w parze z drugim, czyli grając na emocjach swoich (i tym samym rodziców) bada co może dzięki temu uzyskać. Dopasowuje w umyśle znaczenia stanów emocjonalnych oraz uczy się komunikacji (za pomocą tego obwodu jeszcze niewerbalnej) oraz relacji z innymi. Za „pozytywne” mogą być uznane tu wdruki, dzięki którym dziecko nauczy się osiągać swoje cele.

Później, dzięki wdrukom semantycznego obwodu wiązania czasu, zaczyna uczyć się języka, czyli komunikacji werbalnej, dopasowywania znaczeń konkretnym przedmiotom, osobom i wydarzeniom. Zaczyna rozumieć oraz poznawać relację pomiędzy różnymi zagadnieniami. W przestrzeni mentalnej zaczyna tworzyć coraz bardziej skomplikowane programy, za pomocą których interpretuje rzeczywistość. Zaczyna się od rzeczy prostych, jak np. nauka wymowy słowa mama i dopasowanie do niego znaczenia, skończywszy np. na zrozumieniu terminologii fizyki kwantowej i funkcjonowania świata według tego modelu. W jednym i drugim przypadku musi dopasować mentalne treści do konkretnych terminów oraz nauczyć się relacji pomiędzy nimi, czyli zarządzać odpowiednimi „klockami”, programami umysłowymi. Plus ewentualne przeniesienie tego na plan fizyczny, czyli np. umiejętna obsługa aparatu mowy.

Źródło: pixabay.com

Czwarty obwód, kształtuje nas jako dojrzałych przedstawicieli gatunku, przystosowuje do zadań reprodukcyjnych oraz rodzicielskich. Jest to swego rodzaju również wpasowanie w dane społeczeństwo. Świadomości dostarczane są wiadomości na temat tego, co jest „dobre” a co „złe”, co wolno, co jest tematem tabu. Informacje te zwykle nie mają one charakteru uniwersalnego, ale czasowy i lokalny. Zupełnie co innego dzisiaj jest uważane przez tzw. zachodnią cywilizację za moralne, co innego było za to brane tysiąc lat temu. Również, co innego dzisiaj dzieje się za aprobatą społeczną w cywilizacjach wschodnich czy w krajach muzułmańskich itd.. Zależność między seksualnością a moralnością jest wykorzystywana do formowania, kształtowania społeczeństw. Kiedy zaczynamy dojrzewać płciowo, jesteśmy podatni na wdruki tego obwodu.

Maksymalnie upraszczając, standardowo trafiają do nas informacje, które są przepuszczane po kolei przez wszystkie cztery obwody. Najpierw odbieramy je przez pryzmat wrażeń, odczuć ciała, wzbudzają w nas niepokój lub wprost przeciwnie, czujemy się przy nich bezpiecznie. Później następuje odbiór emocjonalny, przez pryzmat uczuć, sprawiają, że jesteśmy np. smutni lub szczęśliwi. Dopiero później następuje „właściwa obróbka” rozumowa, za którą odpowiedzialny jest semantyczny obwód wiązania czasu. Na końcu ma miejsce ocena moralna według lokalnie przyjętych norm, jest to rola społeczno-seksualnego obwodu moralnego.

Model ten uświadamia ważność tych pierwszych, fundamentalnych doświadczeń. Na ich bazie powstaje reszta. Ma to kluczową rolę przy tworzeniu obrazu rzeczywistości. Dziecko przejmuje poniekąd światopogląd swoich rodziców, gdyż są zazwyczaj dla niego pierwszymi dawcami wiedzy i przede wszystkim kształtują jego dwa pierwsze obwody. W późniejszych latach swojego życia, gdy pogłębia swoje zrozumienie świata, wszystkie informacje przepuszcza przez swój tunel rzeczywistości. Metaforycznie można powiedzieć, że dokłada pasujące puzzle do swojej układanki. Jeżeli dany puzzel nie pasuje, to albo zostanie odrzucony albo „przycięty” do pożądanego kształtu. Kolejnymi dostarczycielami „brakujących” elementów w naszej kulturze mogą być media (radio, prasa, telewizja, internet), szkoła, najbliższe otoczenie, kościół. Kluczowa dla nas, naszego rozwoju i sposobu funkcjonowania jest umiejętność selekcji i obróbki informacji do nas trafiających. Bądźmy świadomi jak dane pakiety wiedzy na nas oddziaływają, do czego prowadzą. Nie bądźmy tylko biernymi konsumentami odtwarzającymi w kółko podsuwane nam treści. Nauczmy się nimi świadomie zarządzać!

Pozostałe części serii „Matrix dekonstrukcja” znajdziesz TUTAJ.

Chcesz nauczyć się jak radzić sobie z presją Matrixa? Obejrzyj wykład na którym Wiedźma Anja zdradzi ci tajniki magii i czynienia, które każdy problem i stres zmniejszą do małej kuleczki światła. Technika Srogiej Litości, stawianie luster i pryzmatów między nami a ludźmi, to tylko niektóre punkty tego wykładu. Kliknij, by przejść: Duch Ponad Stresem – Jak radzić sobie z presją Matrixa

Z.G.

Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *