Najlepsze ajurwedyjskie sposoby na lepsze trawienie, idealne na czas kwarantanny!

ajurwedyjskie

Ajurweda to medycyna naturalna z Indii, znana od wieków. Jest sztuką utrzymywania równowagi organizmu, zapobiegania chorobom oraz leczenia przyczyn, a nie tylko efektów problemów ze zdrowiem. Dbanie o zdrowie zawsze jest ważne, a teraz mamy na to czas, siedząc w domu. Poznaj naturalne ajurwedyjskie sposoby na polepszenie trawienia.

Problemy trawienne obejmują schorzenia w układzie pokarmowym. Symptomami zaburzeń mogą być: zgaga, wzdęcia, zaparcia, biegunki, wymioty, bóle w okolicach żołądka lub jelit, nudności. W zachodniej medycynie nie przykłada się do nich większej wagi i jednocześnie zalewa się nas reklamami pigułek, które poradzą sobie z problemami żołądkowymi, wątroby i jelit.

W ajurwedzie mamy pojęcie agni – ognia trawiennego, umożliwiającego dobre trawienie pokarmów. Do objawów słabego agni zalicza się: odbijanie się, niewielkie pocenie lub jego brak, zmęczenie umysłowe, zatwardzenia, wzdęcia, powolne trawienie. Jednak niekorzystny jest również zbyt mocny agni, objawiający się biegunkami i uniemożliwiający przyswajanie niezbędnych składników odżywczych z pokarmów.  Kiedy mamy kiepskie trawienie, w naszym organizmie odkładają się niestrawione resztki pokarmów w postaci toksyn (nazywanych ama), powodujących w dalszej perspektywie różnego rodzaju choroby.

W ajurwedzie istnieje także pojęcie dosze – energetyczne siły natury występujące w nas i otaczającym nas świecie, podzielone na trzy rodzaje: vata, pitta, kapha. Nieodpowiednie żywienie się powoduje zaburzenia w poszczególnych doszach. I tak nabiał, słodycze i zimne produkty produkują dużo śluzu, zmniejszają agni i zaburzają dosze kapha. Nadmierne objadanie się i jedzenie dużej ilości ostrych pokarmów dysharmonizują dosze pitta, co w konsekwencji może prowadzić do zgagi, wrzodów i przegrzania się. Nadmierna emocjonalność vaty może wywoływać gazy i podrażnienie żołądka.

Może cię również zainteresować artykuł: Ajurweda – podstawy, które warto znać. Zacznijmy więc od początku…

Na szczęście ajurweda oferuje nam wiele naturalnych metod i prostych zaleceń, które poprawią nie tylko nasze trawienie, ale też odporność i ogólną kondycję zdrowotną:

  1. Poranek rozpocznij od szklanki ciepłej wody z cytryną. Pomoże to w wypróżnianiu, odkwaszeniu, oczyszczeniu i nawodnieniu organizmu i w poprawie funkcjonowania układu trawiennego.
  2. Z rana twoje ciało, umysł i układ trawienny pobudzi też dawka ruchu. Może to być joga lub inna, nieinwazyjna forma niewielkiego wysiłku sportowego.
  3. Odżywiaj się we właściwych porach. Jedz tylko wtedy, gdy twój żołądek jest pusty i domaga się jedzenia. Nie jedz na siłę czy ponadto niż powinieneś, tylko dlatego, że coś ci smakuje. Na kolację jedz niewielkie, lekkostrawne i ciepłe posiłki. Staraj się o na tyle obfite śniadania, byś wytrzymał do pory lunchu. Według ajurwedy lunch powinien być największym posiłkiem, ponieważ między 12 a 14 godziną nasz układ pokarmowy ma największe zdolności trawienne.
  4. Podczas posiłków jedz powoli, bez stresu i nadmiernie drażliwej muzyki. Nie poruszaj też drażniących tematów przy jedzeniu. Wyłącz tv, odłóż telefon, nie czytaj podczas posiłku. Skup się całkowicie na czynnościach, które wykonujesz. Jedz świadomie, praktykując uważność. Odczuwaj zapachy i smaki, konsystencję jedzenia. Odczuwanie zapachu chroni nas przed zjedzeniem popsutego posiłku, a jednocześnie mobilizuje wydzielanie się śliny i poprawia trawienie. Ciesz się spożywaniem pokarmu i delektuj się nim.
  5. Napij się też niewielkiej ilości wody przed posiłkami, to ułatwi trawienie. Nie popijaj jednak w trakcie jedzenia, najlepiej napić się większej ilości płynów około 30 minut po posiłku.
  6. Unikaj zimnych i gazowanych napoi do posiłków.
  7. Staraj się ograniczyć mięso do około 10% wszystkiego tego, co spożywasz. Unikaj wysoko przetworzonych produktów, słodyczy, fast foodów i zimnych posiłków. Jedzenie przygotowuj na świeżo, aby nie zdążyło zacząć pleśnieć przy długoterminowym zjadaniu jednego dania. Nie rozgotowuj produktów, staraj się o zbilansowaną dietę i odpowiednią obróbkę termiczną. To również wpływa na twoje trawienie.
  8. Przeżuwaj dokładnie każdy kęs, doprowadzając go aż do płynnej konsystencji.
  9. Nie mieszaj surowego jedzenia z gotowanym, czy zimnego z ciepłym. To utrudnia trawienie.
  10. Owoce powinniśmy jeść w minimum godzinnych odstępach od innych posiłków, ponieważ według ajurwedy traktowane są one jako kolejne danie.
  11. Popijaj wodę zamiast jedzenia przekąsek między posiłkami. Jeśli już potrzebujesz coś zjeść, sięgnij po orzechy i suszone owoce.
  12.  Wymyśl sobie przed posiłkowy rytuał, na przykład kilka słów wdzięczności za możliwość jedzenia, obfitość, dach nad głową, towarzystwo ludzi przy wspólnym posiłku.
  13.  Nie marnuj jedzenia – nałóż mniej, ale tyle by zjeść do końca. Odpowiednia dla nas porcja to tyle, ile zmieści nam się na złączonych dłoniach.

Nasze Ciało funkcjonuje na innej częstotliwości niż Umysł, a Umysł – na innej niż Duch. Jeśli chcesz nauczyć się optymalizacji ciała, umysłu i ducha, to zapraszam na warsztaty on-line: Zrozumienie Organizmu – Jak sprawić aby Ciało, Umysł i Duch transformowały w jak najlepszą formę


Domowe sposoby na nieprzyjemne symptomy problemów z układem trawiennym

Na szczęście ajurweda radzi sobie naturalnymi sposobami również z sytuacjami krytycznymi, jak zaparcia czy wzdęcia. Przy wzdęciach zaleca się kilkunastominutowy masaż brzucha, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, z użyciem ciepłego oleju rycynowego i odrobiną asafetydy. Przy zaparciach możemy skorzystać z jednego z kilku sposobów:

  • wypić przed snem napar ze sproszkowanej babki płesznik;
  • zalać niesiarkowane, suszone śliwki gorącą wodą i wypić po paru godzinach;
  • rozpuścić łyżeczkę ghee w szklance ciepłego mleka;
  • przy silnych zaparciach można przed snem wypić dwie łyżki oleju rycynowego z ciepłym naparem z imbiru.

Najważniejsze zioła pobudzające, rozgrzewające dostępne w kuchni to: czarny pieprz, pieprz kajeński, cynamon, goździki, czosnek, imbir (suszony), chrzan, gorczyca, cebula. Służą one poprawieniu trawieniu, rozgrzaniu żołądka, poprawie apetytu i stymulacji zmysłów i systemu immunologicznego. Często mają też właściwości antypasożytnicze i antybakteryjne, dzięki czemu ułatwiają też przyswajanie składników odżywczych. Oczywiście należy stosować je z umiarem i głównie w przypadku przeziębień, oczyszczaniu organizmu, oczyszczaniu języka z nalotu i podczas potrzeb poprawy krążenia i trawienia. Należy ich jednak unikać przy odwodnionym organizmie i w stanie zapalnym błon śluzowych.

Ajurweda to drogocenna wiedza o tym, jak zapobiegać chorobom, zamiast tylko leczyć sztucznymi lekami jej efekty. Wymaga od nas zmiany sposobu odżywiania i stylu życia, jednak w dobrej wierze. Najważniejsze to obserwować swój organizm i nauczyć się go słuchać. Do wszystkiego warto podchodzić z ostrożnością. Każdy organizm jest inny i twoje ciało najlepiej wie, czego potrzebuje, a co mu szkodzi. Po prostu naucz się go słuchać! Masz na to teraz więcej czasu.

Może cię również zainteresować artykuł: Kuchnia Pięciu Przemian – chińska medycyna i kulinarna rozkosz w jednym

Arunika

Źródła:
momaayurveda.com/czym-sa-dosze/
agnieszkawielobob.pl/ajurweda-zaburzenia-trawienia/
zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/7,101460,23407286,woda-z-cytryna-na-czczo-czy-warto-ja-pic.html
consciousreminder.com/2017/08/05/top-15-ayurvedic-eating-tips-to-improve-digestion-1
joga-abc.pl/dobre-trawienie-wg-ajurwedy-marta-lebre/
a-ajurweda.pl/pl/kategoria/ziololecznictwo/ziola-pobudzajace-i-trawienne

Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
YouTube
Instagram