Eustres kontra dystres – niezwykłe korzyści odczuwania pozytywnego stresu

stres

Stres pojawia się, gdy czujemy brak równowagi między wyzwaniem a zasobami, którymi dysponujemy, aby sobie z nim poradzić. Większości z nas stres kojarzy się negatywnie, ale istnieje alternatywny sposób odczuwania stresu, który może mieć pozytywny wpływ na nasze życie.

Bardzo często słyszymy, że stres może siać spustoszenie w naszym organizmie. Nadmiernie odczuwane negatywne emocje mogą powodować bezsenność, wzrost masy ciała, podwyższać nasze ciśnienie krwi, a ostatecznie nawet doprowadzić do choroby. Stres nierzadko jest jak czarna chmura, przed którą nie można uciec. Nawet kiedy myślimy, że wszystko ułoży się jak powinno, nagle budzimy się z pozytywnych myśli i powraca do nas rzeczywistość malowana negatywnym odczuciem i lękiem.

Stres wpływa na każdego z nas w różny sposób. Istnieją dwa główne rodzaje stresu:

  • dystres (negatywny stres) – jest to paraliżujący stres, który niesie ze sobą cierpienie, jak i dyskomfort psychiczny. To właśnie on powoduje niepokój i nierzadko problemy zdrowotne.
  • eustres (pozytywny stres) – jest to korzystny dla nas rodzaj stresu, motywujący do wysiłku i osiągnięć życiowych. Jest skoncentrowaną ekscytującą energią wspierającą w mierzeniu się z pojawiającymi się na naszej drodze wyzwaniami.

Różnica między dystresem a eustresem jest ogromna. Lęk i cierpienie towarzyszące negatywnemu stresowi to nieprzyjemne odczucia z negatywną wibracją, mogące prowadzić do wielu nieprzyjemnych skutków zdrowotnych. Dystres będzie miał również odwrotny skutek do zamierzonego, jeżeli chodzi o wydajność, ponieważ napięcie, które będziemy odczuwać, będzie nam utrudniać wykonywanie zadań, jak i osłabiać koncentrację. Rodzaj negatywnego stresu pojawia się najczęściej, gdy doświadczamy cierpienia, nad którym nie mamy kontroli, jak chociażby problemy finansowe, choroba członka rodziny czy rozwód. W przypadku eustresu różnica polega na tym, że sytuacja stresowa, która pojawiła się na naszej drodze jest zadaniem, któremu poddaliśmy się z własnej woli. W tym przypadku mamy, choć częściową, kontrolę nad tym, co się wydarza i możemy działaś proaktywnie, by osiągnąć oczekiwane dla nas rezultaty. Przykładem może być stres związany z planowanym małżeństwem, chęcią zmianą pracy, nauką nowej umiejętności, planowaniem wakacji czy przeprowadzką. Każdy z tych przykładów to sytuacje, w których jednocześnie może pojawić się zarówno ekscytacja, jak i napięcie – dwie składowe eustresu.


Pomocna w walce z codziennymi stresami może okazać się energia kamienia czarnego onyksu, który można kupić w sklepie Akademii Ducha

onyks


Jakie więc korzyści przynosi pozytywny stres?

  • Poprawia funkcje poznawcze: umiarkowany stres wzmacnia połączenia między neuronami w mózgu, poprawiając pamięć i zdolność koncentracji. Eustres pomaga również stać się nam bardziej produktywnymi.
  • Zwiększa odporność: pozytywny stres może napędzać podstawowe procesy biologiczne związane z fizyczną regeneracją i odpornością. Umiarkowany, kontrolowany stres pobudza produkcję substancji chemicznej zwanej interleukinami i daje systemowi odpornościowemu szybki impuls do ochrony przed chorobami i infekcjami.
  • Podnosi motywację: niewielki poziom stresu może zwiększyć naszą motywację. Na przykład stres związany z wyznaczonym terminem jakiegoś zadania, może nam pomóc skupić się i rozłożyć odpowiednio energię. Pomoże również zwrócić większą uwagę na szczegóły.
  • Sprzyja tworzeniu więzi: jedną z najbardziej niezwykłych korzyści płynących z eustresu jest zacieśnianie więzi międzyludzkich. Stresowa sytuacja odczuwana z partnerem pomaga budować trwalsze relacje, buduje współczuje oraz pomaga zrozumieć uczucia drugiej osoby.
  • Buduje doświadczenie: kiedy konfrontujemy się z sytuacjami, które budzą w nas eustres i pokonujemy z nim przeszkody, uczymy się jak radzić sobie z podobnymi incydentami w przyszłości.

Wydaje się, że negatywny stres jest nieunikniony, a próba walki z nim jest daremna, dlatego też najlepiej skupić się na nadaniu mu znaczenia. Często można przekuć dystres w pozytywny rodzaj stresu – wystarczy tylko zmiana nastawienia i dostrzeżenie okazji w, wydawałoby się, trudnej sytuacji. To od nas zależy, czy będziemy walczyć z rzeczywistością, potęgując tym samym negatywny stres, czy też odpuścimy i poszukamy w niej nowych możliwości, przekuwając tym samym na okazję do wzrostu i rozwoju.

Może cię również zainteresować artykuł: Jak z pomocą oddechu poradzić sobie ze stresem [5 technik]

Aniela Frank

Podziel się wiedzą:

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

YouTube
Instagram