Jak o siebie dbać? 10 punktów o samoopiece dla tych, którzy potrzebują o siebie zadbać

Jak o siebie dbać

Tak naprawdę, stosunkowo niedawno odkryliśmy, że aby funkcjonować na najwyższych obrotach, spełniać się i czuć się w życiu dobrze, trzeba o siebie dbać. Ale czym jest to popularne “dbanie o siebie”? Czy to jeden standardowy przepis, jakaś magiczna rutyna, czy może indywidualny projekt każdego z nas? Czy robienie czegoś z myślą o sobie sprawia, że właśnie wdrażamy samoopiekę?

Czym tak naprawdę jest dbanie o siebie?

Samoopieka jest czynnością lub szeregiem czynności, które praktykujemy w momencie, gdy musimy zatroszczyć się o nasze zdrowie psychiczne, fizyczne i emocjonalne. Samoopieka ma za zadanie znaleźć źródło tego co nas trapi. Właściwy program samoopieki sprawia, że nasze samopoczucie poprawia się, jesteśmy wypoczęci, zmotywowani i szczęśliwi. Dbanie o siebie nie powinno odbywać się jedynie jako plaster na ranę, ale też profilaktycznie, aby nie dopuścić do niedoborów w sferze psychicznej, fizycznej i emocjonalnej.

W dbaniu o siebie z pewnością nie pomaga nam stres, na który jesteśmy narażani każdego dnia. To on powoduje w nas napięcie, chaos i deficyty w równowadze życiowej. Minimalizowanie sytuacji stresowych lub odpowiednie podejście do nich może sprawić, że dbanie o siebie będzie przebiegało bezproblemowo, skutecznie i na zasadzie profilaktyki. Oprócz unikania sytuacji niepożądanych, warto dbanie o siebie zacząć od wnętrza, od sfery duchowej i od określenia swoich życiowych dążeń. To świetna forma samoopieki, bo wyklucza stres związany z dążeniem za tłumem w stronę tych nie pociągających nas rzeczy.

A czym zupełnie nie jest?

Samoopieka nie będzie skuteczna, jeśli pominiemy któryś z aspektów: psychikę, emocjonalność, fizyczność. Dbanie o siebie powinno przewidzieć miejsce dla wszystkich tych sfer życia. Samoopieką nie jest korzystanie z luksusów. Hasło “dbanie o siebie” zostało w pewnym stopniu skomercjalizowane i kojarzone jest aktualnie z maseczką na twarzy, szampanem z bąbelkami, popcornem, filmem i wymalowanymi paznokciami. Jest to, owszem, istotny element dbania o siebie aby rozpieszczać się i relaksować na wszelkie możliwe sposoby, ale dbanie o siebie to coś głębszego i warto mieć to na uwadze.

Dbanie o siebie błędnie kojarzone jest z samolubstwem, egoizmem i narcyzmem. Tak naprawdę jest to nasz podstawowy obowiązek, aby czuć się dobrze i rozwijać się w harmonii i spokoju. Zapewnienie sobie zdrowego umysłu i ciała nie jest i nigdy nie będzie złą rzeczą. Samoopieka sprawia, że jesteśmy lepszymi ludźmi i realizujemy się w swoich życiowych rolach jeszcze lepiej i piękniej. Jesteśmy wtedy lepszymi matkami, lepszymi córkami, lepszymi partnerami. Przestajemy się frustrować i potrafimy bardziej cieszyć się życiem.

Może cię również zainteresować artykuł: Kąpiele według ajurwedy – jak osiągnąć maksimum korzyści z leczniczych kąpieli

Źródło: unsplash.com

Jak o siebie dbać?

Tylko od ciebie zależy w jaki sposób o siebie zadbasz,. Tylko ty wiesz, jakie metody do ciebie trafią i które są dla ciebie najlepsze. Ty wiesz, co przyniesie tobie największe korzyści. Ty wiesz, co będzie dla ciebie przyjemne, fajne i dobre. Śpij wystarczającą ilość godzin (taką, po której czujesz się dobrze), jedz zdrowe, zbilansowane posiłki o odpowiedniej dla twojego ciała kaloryczności. Zmiany w kierunku opiekowania się sobą nie muszą być wielkie. Już drobnostka, którą postanowisz wprowadzić w życie w imię dbania o siebie, będzie rzutować na cały twój dzień i twoje samopoczucie.

Kilka pomysłów (które powinieneś dopasować do siebie, swojego rytmu dobowego, zainteresowań i celów życiowych) na temat samoopieki:

1. Odpowiednia dawka snu

Ile godzin przeznaczasz na sen? Czy budzisz się wypoczęty i zmotywowany do działania, czy może ledwo wyłączasz budzik i niezdarnie próbujesz założyć powieki na zapałki? Jeśli to pierwsze, gratuluję, przejdź do kolejnego punktu. Jeśli to drugie – zadbaj o dobry jakościowo sen, o warunki do spania, o odpowiednie wyciszenie wieczorem i wreszcie o taką ilość snu, po której się budzisz a nie zmartwychwstajesz.

2. Lista relaksujących przyjemności

Kiedy czujesz, że się wypalasz i twoje baterie są na ostatniej prostej do rozładowania, poratuj się listą przyjemności. Sporządź ją na przyszłość, to znaczy: zastanów się, co sprawia, że ładujesz baterie. Wylistuj wszystkie pozycje, jakie przychodzą ci do głowy i listę schowaj do kalendarza lub w takim miejscu, do którego sięgniesz w kryzysowej chwili. Kiedy poczujesz, że biegniesz w kołowrotku, wybierz punkt lub kilka z listy i niezwłocznie je zrealizuj.

3. Pełna tolerancja i akceptacja

Aby poczuć się lepiej, ustal na które rzeczy masz wpływ, na które możesz wpłynąć częściowo (ustal koniecznie w jakiej części masz coś do powiedzenia), a na które nie masz wpływu żadnego. Te, które możesz zmienić, zmień od razu lub przynajmniej wymyśl pulę scenariuszy, które możesz zrealizować w niedalekiej przyszłości. Te, z którymi nie możesz nic zrobić, zaakceptuj i ostatecznie odpuść. W końcu i tak nie masz na nie wpływu.

4. Medytacja

Znajdź dla siebie jedną małą chwilę każdego dnia. Jeśli nie stać cię jeszcze na medytację, ćwicz głębokie oddechy przez kilka minut dziennie. To rozjaśni twój umysł, pozwoli się uspokoić i złapać odpowiednią perspektywę.

5. Zapisuj swoje myśli

To najłatwiejszy sposób, aby je posegregować i uporządkować w logiczne zbiory i w końcu – pozbyć się ich! Dbanie o siebie to też panowanie nad natłokiem myśli i domykanie szuflad w głowie we wszystkich wątkach, które nie są na dany moment istotne.

6. Regularnie czytaj

To rozrywka, która niezwykle rozwija, uspokaja, inspiruje i motywuje, jeśli wybierzesz książki z ciekawym przesłaniem i radosną puentą. Zadbaj o to, aby regularnie czytać.


Zapraszamy do sklepu Akademii Ducha, w którym można znaleźć pięknie pachnące olejki, kadzidła, mydła i inne produkty wspierające dobre samopoczucie


7. Zamieniaj negatywne myśli na pozytywne

Pozytywne myśli prowadzą do pozytywnych rezultatów. Dzięki nim dbasz o swoją ogólną energetykę i samopoczucie. Jeśli tylko pojawi się w twojej głowie negatywna myśl, od razu zastąp ją pozytywną.

8. Miej plan

Aby zminimalizować stresowe sytuacje, zawsze miej pomysł i plan. Jeśli wiesz coś z wyprzedzeniem, wtedy możesz się przygotować i odpowiednio zareagować. Wbrew pozorom, mając plan możesz być bardziej spontaniczny niż planu nie mając, bo wtedy określasz czasoprzestrzeń swoich obowiązków i wiesz, jak je rozłożyć, aby mieć spokój ducha.

9. Codzienna refleksja

Znajdź czas sam na sam ze sobą każdego dnia. Przynajmniej kilka minut na refleksję, na przemyślenie wątków, zapytanie samego siebie: jak się czuję? Co powinienem zrobić, aby poczuć się lepiej? Czy mi ta sytuacja pasuje?

10. Celebruj herbatę

Niech każdy kubek herbaty będzie czasem, w którym delektujesz się ziołowym naparem, odpoczywasz, rozmyślasz i relaksujesz się. Wybierz mieszankę ziół która najlepiej na ciebie działa i rób sobie przerwy na to, aby skupić się jedynie na piciu herbaty.

Jakie są twoje sposoby na dbanie o siebie? Koniecznie się z nami podziel i zainspiruj do samoopieki innych!

Może cię również zainteresować artykuł: Aromatyczna kąpiel harmonizująca czakry

Nadine Lu

Źródła:
pickthebrain.com/blog/defining-true-self-care/
calmpreneur.com/self-improvement-spirit-mind-soul/
lifehack.org/articles/lifestyle/42-practical-ways-to-improve-yourself.html

Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
YouTube
Instagram