Jak zatrzymać swój umysł? Podstawowa technika medytacji 

technika medytacji 

Czy zastanawiałeś się kiedyś jak uspokoić swój umysł? Jak zyskać więcej harmonii w swoim życiu? Jak lepiej zrozumieć siebie i mieć więcej życzliwości do siebie? 

W tym artykule poznasz bardzo prostą technikę medytacji, która pomoże ci medytować regularnie. Osobiście stosuję tę technikę codziennie i traktuję ją jako moją podstawową technikę medytacji. Pomaga ona odnaleźć więcej spokoju i harmonii w życiu. Najpierw przyjrzymy się, czym ogólnie jest medytacja. 

Na czym polega medytacja?

Medytacja to trening umysłu, którego celem jest poszerzanie świadomości oraz zwiększanie klarowności samego umysłu. Poprzez regularną i właściwie praktykowaną medytację, nasz umysł zaczyna lepiej rozumieć samego siebie. Przez to zaczynamy być świadomi swoich nawyków, przyzwyczajeń oraz naszych cech charakteru – tych bardziej i mniej pozytywnych. Dzieje się to na głębszym poziomie świadomości. 

Poprzez większe zrozumienie siebie, nabieramy także większej empatii i życzliwości do siebie, innych osób czy ogólnie świata, który nas otacza. To wszystko jest konsekwencją większej świadomości naszych myśli, emocji oraz doznań w ciele. 

„Życie, które prowadzisz, jest zewnętrznym wyrazem twojej wewnętrznej podróży”. – Will Craig

Rozwój duchowy poprzez praktykę medytacyjną ma wiele poziomów. Warto więc przygotować się na dłuższą podróż… ciekawą i piękną, ale na pewno niełatwą. Jest to najważniejsza podróż w życiu każdego człowieka, podróż wgłąb siebie. Przynosi wiele satysfakcji i spełnienia w życiu. Jest dostępna dla każdego, bez względu na wiek, płeć czy ilość posiadanych pieniędzy. Zapraszam cię do tej podróży!

Najprostsza, ale nie najłatwiejsza medytacja

https://youtu.be/GVwS51ueksA

Zastanawiasz się pewnie, jaka jest ta najprostsza medytacja… Najprostszą medytacją według mnie jest skupienie się na oddechu. Bezwysiłkowe obserwowanie swojego oddechu. Tu mógłbym zakończyć ten artykuł, ale nie byłby on kompletny bez kilku dodatkowych wskazówek. Wiem, że samo skupienie na oddechu może wydawać ci się niewystarczające czy nawet nudne. Jednak z mojego doświadczenia wiem, że jeśli dasz tej metodzie szansę, może cię bardzo pozytywnie zaskoczyć. 

Jeżeli nasz umysł byłby wzburzonym oceanem, to uważne obserwowanie oddechu pomaga opaść myślom i emocjom na dno. Fale się uspokajają, a nasz umysł staje się czysty i klarowny. Może to być bardzo dobry wstęp do innych bardziej zaawansowanych medytacji. Spokojny umysł stanowi fundament do wszelkich innych medytacji i pracy z umysłem. Bez spokojnego umysłu nasza medytacja będzie nieefektywna. Może kończyć się zaśnięciem albo odpłynięciem w myśli. 

W którym miejscu obserwować oddech?

Oddech to bardzo prosta i powszechna czynność, która towarzyszy nam przez całe życie. Nie zastanawiamy się zazwyczaj jak złożonym jest on procesem. Często oddychamy nieświadomie. 

Jak możesz skupić się na oddechu? 

Możesz skierować swoją uwagę np. na:

  • podbrzusze, które się unosi i opada;
  • klatkę piersiową, która również nie pozostaje w bezruchu;
  • nos/usta, przez które wchodzi/wychodzi powietrze.

Ja proponuję oddychanie nosem oraz skupianie się na nozdrzach, przez które wpuszczamy i wypuszczamy powietrze. Taka technika, zwana Anapana wykorzystywana jest w medytacji Vipassana. Bardzo polecam tę metodę pracy z umysłem. Vipassana przynosi między innymi spokój i równowagę umysłu w codziennym życiu. 

“Kiedy posiadasz swój oddech, nikt nie może ukraść Twojego spokoju”. – Anonim

Na co zwracać uwagę podczas oddychania?

Podczas oddychania przez nos możesz zwracać uwagę na wiele aspektów, takich jak np.

  • temperatura powietrza (zimne, ciepłe, letnie, różnica na wdechu i wydechu);
  • tempo oddechu (szybkie, wolne);
  • wilgotność powietrza (różnica na wdechu i wydechu);
  • długość oddechu;
  • głębokość oddechu;
  • itd.

Jak widzisz, jest wiele różnych właściwości oddechu, które możesz zaobserwować w procesie oddychania. Na tym etapie najważniejsze jest skupienie się na jak najmniejszym obszarze w okolicy nosa (np. przy dziurkach). Obserwuj w tym miejscu doznania towarzyszące oddechowi.

Źródło: pixabay.com

Dodatkowe wskazówki

Podczas wykonywania samej techniki pamiętaj:

  • zacznij od kilku minut medytacji;
  • medytuj w pozycji siedzącej;
  • zadbaj o proste plecy;
  • myśli będą powodować, że skupienie na oddechu będzie przerywane;
  • po każdym rozproszeniu wracaj łagodnie do oddechu;
  • praktykuj regularnie, dowiedz się więcej jak medytować w domu;
  • zauważaj, że twój umysł jest w ciągłym ruchu i pozwól mu na to;
  • zauważaj, że doznania również ciągle się zmieniają.

Co zrobić, gdy odpłyniesz w myśli?

Najważniejsze jest to, by zauważyć i wrócić łagodnie do obserwacji oddechu. Bądź przy tym dla siebie wyrozumiały i życzliwy. Trening umysłu jest treningiem na całe życie, a krytykowanie się i ocenianie utrudni praktykę. 

Życzliwość i cierpliwość są kluczem do udanej medytacji. Nasz umysł będzie ciągle gdzieś odpływać. Nic dziwnego, przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat praktykowaliśmy rozproszenie umysłu. Nie jesteśmy teraz w stanie w ciągu kilku minut sprawić, by nasz umysł się zatrzymał. To niemożliwe. Możemy natomiast wytrwale go trenować i osiągać niesamowite rezultaty przez systematyczną praktykę. Medytacja to technika, która potrafi przetransformować całe życie i poprawić wszystkie jego aspekty. 

“Nie pozwól szalonemu światu wmówić sobie, że sukcesem jest cokolwiek innego, niż odczuwanie chwili obecnej”. – Ekhart Tolle

Mindset medytacyjny – czyli zadbaj o swoje podejście do medytacji

Medytacja nie jest typową czynnością, którą wykonujemy w ciągu dnia. W przypadku medytacji nie osiągamy namacalnych korzyści po jednej sesji. Nie możemy pochwalić się wynikami koledze, czy coś sobie kupić za spędzony czas na medytacji. 

Medytacja służy pracy nad naszym własnym umysłem. Pomaga poszerzyć świadomość, lepiej zrozumieć siebie i innych. To wszystko prowadzić do większej harmonii i bardziej szczęśliwego życia, które jest mniej zależne od czynników zewnętrznych.

Jednak żeby podążać tą ścieżką, trzeba robić rzeczy trochę inaczej, niż się przyjęło w naszym kręgu kulturowym. Tutaj np. konkurowanie z innymi jest czymś, co utrudnia i spowalnia postęp na ścieżce medytacji. Dlatego pozwól sobie podążać tą ścieżką bez oczekiwań i jednocześnie otwórz się na prezenty, które będą powoli do ciebie przychodzić.

Życzę ci powodzenia na tej pięknej ścieżce odkrywania swojego umysłu. Zapraszam także na mojego bloga jak medytować, gdzie znajdziesz wiele wartościowych materiałów oraz medytacje prowadzone. Dzięki nim łatwiej będzie ci odnaleźć odpowiednią praktykę dla siebie i stosować medytację jako swój codzienny rytuał oczyszczania umysłu. 

Sylwester Rogalski

jakmedytowac.pl

Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
YouTube
Instagram