7 nawyków skutecznego działania dla doskonalenia wewnętrznego i relacji z innymi

7 nawyków skutecznego działania

7 nawyków skutecznego działania to system kompletnego zarządzania sobą, który w efekcie daje zwiększenie własnych możliwości, zarówno w obszarze kompetencji osobistych, jak i komunikacji z innymi. Ich twórcą jest Stephen Covey, amerykański autor książek z dziedzin przywództwa i rozwoju osobistego, który w 1996 roku został umieszczony na liście najbardziej wpływowych amerykanów.

Nawyk 1. PROAKTYWNOŚĆ

Proaktywność to nic innego jak wzięcie odpowiedzialności za swoje życie. To przyjęcie faktu, że od naszych decyzji zależy to, co się nam przydarza. Osoby proaktywne zajmują się tym, na co mają wpływ, np. na swoją rodzinę czy pracę zawodową, a nie tym, co leży poza ich zasięgiem, np. polityką. Są nastawieni na szukanie rozwiązań, produktywność i kreatywne rozwiązywanie problemów.

W przeciwieństwie do osób reaktywnych, które po prostu reagują na to, co ich spotyka, osoby proaktywne działają, by tę sytuacje zmienić (jeśli jest to w ich obszarze wpływu). Osoba reaktywna żyje z przekonaniami typu: „nie mam na nic czasu”, „życie jest ciężkie”, „co ja mogę zrobić”, itp. Osoby proaktywne natomiast z przekonaniami takimi jak: „jak mogę wygospodarować więcej czasu na hobby?”, „Co mogę zrobić, by więcej zarabiać?”, „To ode mnie zależy jakie będę miał życie”, itp.

Może cię również zainteresować artykuł: Oczekiwania – dlaczego warto ich NIE MIEĆ?

Źródło: pixabay.com

Nawyk 2. ZACYNAJ Z WIZJĄ KOŃCA

Zaczynać z wizją końca to wiedzieć, co się chce osiągnąć, co zdobyć, dokąd trafić. Wyobraź sobie swój pogrzeb za kilkadziesiąt lat. Co byś chciał, by na nim o tobie mówili? Co chcesz, by wspominali i za co chcesz, by cię podziwiali?

Co jest dla ciebie naprawdę ważne i jak chcesz, by to wyglądało? Działanie z wizją końca to działanie z wiedzą, jak chcesz, by wyglądał każdy obszar twojego życia. Jak chcesz, by wyglądała twoja rodzina i relacje w niej? Co chcesz osiągnąć w sferze pieniędzy, kariery zawodowej? Jakie chcesz mieć stosunki z innymi ludźmi? Co chcesz robić dla przyjemności? Jak chcesz wyglądać? Jakie chcesz mieć zasady? Itd…

Określ dokładnie to wszystko, wyobraź sobie, że już to osiągnąłeś, a następnie codziennie działaj z wizją końca, wtedy wszystko co robisz, będziesz robił z myślą o celu i to powoli będzie cię do niego prowadziło.

Nawyk 3. RÓB TO, CO NAJWAŻNIEJSZE

Zajmuj się najpierw rzeczami dla ciebie najważniejszymi i zbliżającymi cię do osiągnięcia twoich celów w każdym obszarze wartości. Zrób listę najważniejszych rzeczy i zacznij je realizować. Ważne by każdą zaczętą czynność doprowadzić do końca, inaczej będzie zabierać energię i sabotować kolejne działania.

Potrzebnymi do tego umiejętnościami jest planowanie i zarządzanie sobą w czasie, których można się nauczyć, jednak wspomnianą przed chwilą listę możesz zrobić już teraz. Zastanów się, co jest dla ciebie naprawdę ważne w życiu i zadaj sobie pytanie: „Jaki mogę podjąć pierwszy krok, by to zrealizować?” I zrób go.

Nawyk 4. MYŚL W KATEGORIACH WYGRANA – WYGRANA

Pamiętaj, „Kimkolwiek jesteś, bądź dobry”. Tylko granie zespołowe zapewni sukces, zarówno emocjonalny, jak i zewnętrzny (relacje, pieniądze). Ten nawyk dokładnie został opisany w artykule: 4 sposoby traktowania siebie i innych. Sprawdź, jaką postawą kierujesz się w życiu

Nawyk 5. STARAJ SIĘ NAJPIERW ZROZUMIEĆ, POTEM BYĆ ZROZUMIANY

Większość ludzi nie słucha z zamiarem zrozumienia, ale z zamiarem odpowiedzi. Ile razy zdarzyło ci się, że już wiedziałeś co chcesz odpowiedzieć i o tym myślałeś zanim twój rozmówca zdążył skończyć swoją wypowiedź? To nie jest efektywne słuchanie. Ciężko to w ogóle nazwać słuchaniem.

Jeśli chcesz skutecznie budować więzi interpersonalne i działać w duchu wygrana – wygrana, to niezbędna jest umiejętność komunikacji opartej na empatii.

Słuchać empatycznie to: słuchać z intencją zrozumienia; rozumieć sposób postrzegania rozmówcy, słuchać nie tylko za pomocą słów, ale wszystkich zmysłów, oraz słuchać z intencją zrozumienia.


Bransoletkę z hematytu, którego energia dodaje siły i odwagi

hematyt


Nawyk 6. SYNERGIA

Czyli zasady twórczej współpracy opartej na postawie „wygrana – wygrana” oraz komunikacji opartej na empatii. Synergia to założenie, że całość jest czymś więcej niż sumą jej poszczególnych części. Oznacza to, że współpracując z innymi, w którymkolwiek obszarze życia, wspólnie tworzymy jakość niedostępną dla jednostki.  Synergia otwiera nas na nowe pomysły, wspiera kreatywność i skuteczność w działaniu. Najlepiej działa, gdy łączą się choć trochę różne idee czy systemy, które, gdy się zetrą ze sobą, stworzą coś nowego. Przykładem może być małżeństwo, w którym energia żeńska i męska tworzy miłosny związek partnerski.

Nie unikaj więc różnic ani konfliktów, spójrz na nie jak na możliwość rozwoju i stworzenia synergii. Wykorzystaj ją twórczo.

Nawyk 7. OSTRZENIE PIŁY

Inaczej mówiąc odnowa (ducha i ciała), czyli troska o wszystkie ważne wymiary życia.

  • Wymiar fizyczny – dbaj o ciało, zdrowie, dobrze się odżywiaj, uprawiaj sport.
  • Wymiar umysłowy – dbaj o swój intelekt. Rozwijaj się, ucz, próbuj nowych rzeczy. Ćwicz pamięć, bądź aktywny intelektualnie. Szukaj i zapoznawaj się z nowymi ideami, np. przeczytaj magazyn z tematyką, która cię w ogóle nie interesuje.
  • Wymiar duchowy – zadbaj o swoje wnętrze. Naucz się pracować ze swoimi myślami i uczuciami. Medytuj lub módl się. Odnajdź głębszy sens życia.

Może cię również zainteresować artykuł: Perfekcjonizm – cichy zabójca wysokiej wibracji

Emar


Bibliografia:
„7 nawyków skutecznego działania” – Stephen R. Covey

Podziel się wiedzą:

Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

YouTube
Instagram