Nirwana większości ludzi kojarzy się z buddyzmem. Pojęcie to jednak używane jest również w hinduizmie oraz jainizmie. W prosty sposób nirwanę możemy opisać jako uwolnienie się od cierpienia i stan niezakłóconej niczym błogości. Zagłębiając się jednak w jej niuanse, możemy odkryć drogę do własnej nirwany.
Pojęcie Nirwany i Sansara
Z pojęciem Nirwany łączy się pojęcie Sansary. Sansara to koło życia – cykl narodzin i śmierci, któremu podlegają wszystkie żywe istoty oraz bogowie. Każde kolejne wcielenie wybierane jest w zależności od nagromadzonej karmy – czyli naszych działań w życiu. W buddyzmie karma oznacza “zamierzone działanie”. O jego moralnej wartości decyduje nasza wola lub zamiary. Gromadząc negatywne uczynki możemy gromadzić również cierpienie do przyszłego wcielenia. Jeśli jednak jeszcze przed śmiercią zaczniemy gromadzić pozytywne działania, mogą one wyprzeć wagę tych negatywnych. I tak oto, dopóki mamy do odpracowania karmę, tkwimy w cyklu reinkarnacji. Drogą wyzwolenia się od Sansary jest podążanie za szlachetną ścieżką, która w efekcie prowadzi do Nirwany.
Nirwana jako słowo składa się z przedrostka ni[r] – oznaczającego „na zewnątrz, z dala od, bez”. Jego rdzeń to vâ[na] (pali vâti) i oznacza “powiew”. Mamy negatywne synonimy dla tego słowa, takie jak tanhakkhaya – ustanie pragnień, virāga – nieobecność pragnień i nirodha – ustanie, oraz synonimy pozytywne: śiva – pomyślne, dobre, khema – bezpieczeństwo, dipa – wyspa, sarana – schronienie, tāna – Ochrona i śanti – spokój, uspokojenie.
Jednak według Buddy wszystko, co powiemy o Nirwanie będzie błędne. Język nie jest w stanie omówić tego pojęcia. Nie jest to miejsce, a stan wolny od cierpienia i pragnień, błogi i szczęśliwy, pełen spokoju i mądrości. Dzieje się zawsze tu i teraz, nie w chwili przeszłej lub przyszłej. Jest doświadczeniem stanu umysłu, w którym czujemy jedność i pełnię wszystkiego i ze wszystkim. Według buddyzmu to właśnie jest prawdziwa i obiektywna rzeczywistość. Niestety na co dzień nasz umysł zabrudza nam takie postrzeganie i nie pozwala nam poczuć tej jedni.
W buddyzmie istnieje również pojęcie Małej Nirwany. Jest to stan umysłu wolny od ego, intelektualne zrozumienie iluzji naszego Ja i dzięki temu wyzbycie się podatności na emocjonalne burze.
Zapraszamy do naszego sklepu, w którym znajdziecie wiele artefaktów wspierających rozwój i dobrą energię, jak: biżuterię i talizmany wysokowibracyjne, minerały, kadzidła, świece, olejki, orgonity i wiele więcej…
Droga do Nirwany
Według Szlachetnej Prawdy świat jest pełen cierpienia. Jego źródłem jest niewiedza oraz nadmierne przywiązanie się do siebie i rzeczy. Z jednej strony wywołuje to stan pożądania, z drugiej strony stan przywiązania się do siebie, który wywołuje osamotnienie i wyodrębnienie nas od innych. Na szczęście istnieje droga do wyzbycia się cierpienia – jest to wyzbycie się pragnień i stan Nirwany. Aby osiągnąć ten oświecony stan, buddyści kierują się ośmioraką ścieżką, czyli ośmioczęściową drogą prowadzącą do wyzbycia się cierpienia i pragnień.
1. Droga właściwego poglądu – czyli wglądu w stan rzeczy taki, jaki faktycznie jest.
2. Droga właściwego myślenia – myśli pełne życzliwości, wyzbyte żądzy i chciwości.
3. Droga właściwej mowy – szczerej, życzliwej, wspierającej, bez krytyki i kłamstw.
4. Droga właściwego postępowania – wyzbyta czynienia zła, niosąca pomoc, pełna altruistycznej postawy. Istotne jest tu również przestrzeganie Pięciu Wskazań Buddyjskich:
- nie niszczyć żywych istot;
- nie brać tego, co nie jest mi dane;
- powstrzymywać się od złego prowadzenia się w seksualności;
- powstrzymywać się od złej mowy;
- powstrzymywać się od spożywania narkotyków i napojów alkoholowych.
5. Droga właściwego zarabiania – zarabianie pieniędzy z zajęć nie wymagających łamania przykazań.
6. Droga właściwego dążenia – czyli dążenie do oświecenia, inaczej stanu Nirwany.
7. Droga właściwego skupienia – zastanowienie się nad sprawami uczuć i myśli.
8. Droga medytacji – właściwe skupienie. To właśnie medytacja pomaga odrzucić iluzje umysłu, wprowadzić spokój oraz stan jedności.
Ta droga to droga szlachetności, szczerości, współczucia, spokoju i miłości. To harmonijne dążenie do czynienia dobra na każdym polu życia – zarówno osobistym, jak i zawodowym, mentalnym, jak i fizycznym. To uczucie połączenia ze wszystkim, co żywe. Rozumienie wszelkich zjawisk, jako część siebie, a nie coś odłącznego i zewnętrznego. Działanie na rzecz innych porównuje się tutaj do świecenia Słońca – świeci ono dla każdego, bez względu na wszystko. Świat przestaje być wrogiem, a staje się czystą krainą doświadczeń. To piękny stan, do którego tak naprawdę dąży wiele dróg duchowych, pod różnymi nazwami. Warto zastanowić się nad tym i rozważyć w swoim sercu, czy również tego pragniemy oraz w jaki sposób czujemy, że możemy to osiągnąć.
Mogą cię również zainteresować artykuły:
– 3 rzeczy, które blokują rozwój duchowy. Sprawdź czy nadal to robisz
– 5 egotycznych pułapek na drodze rozwoju duchowego
– 35 ograniczających nawyków duchowych, które należy zakończyć
Arunika
Źródła:
pl.wikipedia.org/wiki/Sansara
pl.wikipedia.org/wiki/Karma
pl.wikipedia.org/wiki/Nirwana
buddyzm.pl/pl/dla-nauczycieli-szkolnych/45-samsara-i-nirwana
szkolnictwo.pl/szukaj,O%C5%9Bmioraka_%C5%9Bcie%C5%BCka
bodhiczitta.pl/nirwana-wolnosc-od-cierpienia/