5 skutecznych sposobów na jesienno – zimową chandrę!

chandra

Dni nastały krótsze,  temperatura na dworze jest nienajwyższa,  a otoczenie szare i nijakie. Okres od listopada do marca to pora jesienno – zimowej chandry, z angielskiego SAD – seasonal affective disorder. Chandra. Co robić, aby jej zapobiec lub też jak ją pokonać?

 

  1. Mood Food

Nie od dziś wiadomo, że prawidłowe odżywianie się może zdziałać cuda. Nie tylko na poziomie zdrowia fizycznego, ale też psychicznego. Aby nasz organizm mógł wytworzyć serotoninę, tak zwany hormon szczęścia, potrzebuje aminokwas o nazwie tryptofan. Niestety nie potrafimy sami go wytworzyć i potrzebujemy dostarczać go wraz z dietą. Znajdziemy go przykładowo w bananach,  awokado, rybach, orzechach, soczewicy, algach morskich czy pestkach dyni.

Kolejnym ważnym elementem w naszej diecie powinny być składniki bogate w witaminy z grupy B. One również nie są wytwarzane ani magazynowane przez nasz organizm. Ich niedobór może powodować rozdrażnienie,  przemęczenie, bezsenność, a nawet stany depresyjne. Najlepiej sięgnąć po różnego rodzaju kasze, brązowy ryż, buraki, szpinak, kiełki, jaja i znowu ryby. Te ostatnie bogate są również w kwasy omega 3, które pomagają w stabilności emocjonalnej.

Dodatkowo warto ograniczyć ilość wysoko przetworzonej żywności, w tym słodyczy. Jeśli już chcemy poratować się czekoladą to tylko tą gorzką, minimum 90% zawartości kakao. Ograniczmy spożywanie mięsa. Jeśli chcemy już po nie sięgnąć wybierajmy bio lub od lokalnych rolników. Miejmy świadomość, że to zwierzę przeżyło spokojnie swój żywot. Mięso od zwierząt, które doświadczyły jedynie przemocy i strachu, karmi nas takimi samymi emocjami. W jaki sposób? Emocje te przechowywane są w postaci negatywnej energii, oraz w postaci zwiększonej ilości hormonów powodujących agresję, czy niskie samopoczucie. Zwracaj również uwagę na to w jakim stanie emocjonalnym przygotowujesz posiłki. Postaraj się uczynić z tego swoistą medytację, z intencją. Jedz powoli, świadomie i w stanie spokoju. Delektuj się posiłkiem i najzwyczajniej w świecie codziennie bądź wdzięczny za jedzenie, obfitość, zdrowie i energię jaką ci to daje.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykułach: Za co ciało i dusza będą Ci wdzięczne oraz Jak mieć energię przez cały dzień? 10 posiłków dla duszy i ciała!

 

  1. Znajdź nowe hobby

Okres jesienno – zimowy sprzyja przesiadywaniu w ciepłych pomieszczeniach. To świetna okazja,  aby nabyć nowe umiejętności czy wiedzę. Znajdź sobie hobby! A potem znajdź grupę ludzi robiących to samo, co ty. Inspirujcie się nawzajem, motywujcie i uczcie od siebie. Przynależność do wspólnoty daje uczucie szczęścia. A pasja jest tym, co nas napędza i daję dużą dawkę pozytywnej energii.

Przypomnij sobie, co sprawiało ci radość w dzieciństwie? Albo co odkładasz latami na nieokreślone „potem”? Może jest coś, o czym od dawna marzysz? Wypisz to wszystko po kolei na kartce. Zapytaj siebie, na co w tym momencie masz ochotę? Posłuchaj swojego ciała. Czy przy którymś punkcie czujesz ewidentnie podekscytowanie lub radość? Jeśli tak, zajmij się tym. I pamiętaj – nie od razu Rzym zbudowano. Nie oceniaj siebie, a doceniaj. Odrzuć negatywnego krytyka,  który być może pojawi się w twojej głowie. Pozwól swojemu wewnętrznemu dziecku na kreatywną zabawę. Po prostu to rób, rozwijaj tę umiejętność. Poświęć swój czas, a efekty w końcu nadejdą.

chandrę

  1. Wprowadź pozytywne nawyki

Jaka pierwsza myśl towarzyszy ci po przebudzeniu? Jakie emocje nosisz w sobie? Jak reagujesz na codzienne sytuacje, które nie idą po twojej myśli? Jakie są twoje przekonania na temat siebie, życia, ludzi? Wejdź świadomie w kontakt ze sobą. Poobserwuj. I zrozum,  że masz wpływ na swoje myśli i emocje.

Twoje poranki i wieczory to niezwykle ważne momenty. Zamiast narzekać na pogodę za oknem, czy zbyt krótki sen, zacznij od rana wyrażać wdzięczność. Stosuj pozytywne afirmacje. Witaj radośnie napływającą do ciebie obfitość, miłość, radość, sprzyjające okoliczności i ludzi. Mów do siebie w myślach „Zabraniam negatywnej energii dostępu do mnie i mojego pola energetycznego”. Serwuj sobie od rana drobne przyjemności – odpowiednią muzykę, ulubioną herbatę lub kawę, taniec, kilka stron dobrej książki, chwile z kimś bliskim.

A wieczorem? Odetchnij. Może pomedytuj, może zanurz się w relaksacyjnej muzyce i skup na oddychaniu. Pochwal siebie. Wyraź wdzięczność za całe dobro, które cię spotkało. Przebacz tym, którzy poczęstowali cię dawką negatywnych emocji. Jaką możesz wynieść lekcje z trudnych sytuacji? Wypisz wszystkie zadania na jutro tak, abyś nie zaprzątał sobie już tym głowy. Znajdź czas dla ukochanych osób, czy swoich zwierząt. Po prostu zrelaksuj się. I pamiętaj, niedługo znowu przyjdzie wiosna. 🙂

 

  1. Rusz się!

Wystarczy 25 – 45 minut ćwiczeń, aby wzrósł poziom wspominanej już serotoniny. To naprawdę niewiele czasu! Na przekór lenistwu, wstań i zacznij ćwiczyć. Znajdź taką formę, która najlepiej ci odpowiada. To może być siłownia, aerobik, taniec, sztuka walki, joga, zumba, basen, cokolwiek. Już po pierwszych minutach treningu zobaczysz, że czujesz się inaczej. A po paru tygodniach regularnych ćwiczeń nie będziesz umiał wyobrazić sobie dnia bez treningu. Najtrudniejsze są tylko początki.

 

  1. Spędzaj czas na łonie natury

Urlop w zimę to jedna z najlepszych inwestycji, jaką możesz sobie zaserwować. Najlepiej oczywiście jechać tam, gdzie jest zielono i ciepło. Ludzie są uśmiechnięci, zrelaksowani i otwarci na nowe znajomości. Czas płynie powoli, a bogactwo nowych doświadczeń i smaków powoduje istną eksplozję dobrego samopoczucia.

Jeśli jednak nie możesz pozwolić sobie na dłuższy wyjazd, skorzystaj z tego, co masz pod ręką. Wybierz się na spacer do lasu, odwiedź rodzinę na wsi, pooddychaj świeżym, górskim powietrzem. Albo wybierz się po prostu do palmiarni czy całorocznego ogrodu botanicznego. Otocz się bliskością natury. Odetchnij na chwilę od szarości i pośpiechu dużych miast.

Możesz też zajrzeć do lokalnego schroniska i dać coś od siebie tamtejszym zwierzakom. Im też jest zimą ciężko. Postaraj się mieć w domu jakieś rośliny. Dbaj o nie i ciesz się ich widokiem. Możesz też zawiesić w pokoju obraz lub zdjęcie pełne światła, i zieleni. Pamiętaj, każde działanie jest lepsze niż nic nierobienie, i bierne poddawanie się chandrze. Powodzenia!

 

Jeśli masz swoje sprawdzone sposoby na zimową chandrę, będziemy wdzięczni, jeśli się nimi z nami podzielisz.

 

Katarzyna Piątek

 

Źródła:

https://www.fitomento.com/wiedza/dieta/item/110-serotonina-jak-latwo-poprawic-sobie-humor  
http://www.ekologia.pl/kobieta/zdrowie/jedz-ryby-i-badz-szczesliwy,20760.html
https://portal.abczdrowie.pl/naturalne-wystepowanie-witamin
https://motywatordietetyczny.pl/2016/06/jak-spozywanie-miesa-wplywa-na-nasz-stan-emocjonalny/
Zdjęcia: stocksnap.io
Podziel się wiedzą:
Facebook
Facebook
YouTube
Instagram



Wspierasz energię, którą tworzymy? Wesprzyj nas w materii!

Przekaż darowiznę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *